HET BRETAGNE VAN DE SCHILDERS. Sinds de jaren 1830 trekt Bretagne, meer dan welke andere Franse streek ook, schilders aan. In het begin van de 19de eeuw sporen de werken van de schrijvers Chateaubriand, Balzac of Michelet een aantal artiesten aan om op een stormachtige dag naar deze rotsklippen langs de oceaan te trekken om een schipbreuk te vereeuwigen.   naar regio overzicht Bretagne. Naar stedenlijst Frankrijk. Naar regiokaart Frankrijk. Naar uw accommodatie!

    

Deze romantische schilders,
op zoek naar nieuwe natuurtaferelen, raken volledig in de ban van de fraaie facetten van het Bretonse landschap.
Vanaf 1851 worden er in Bretagne spoorlijnen aangelegd die in het noorden Rennes met Brest en in het zuiden Nantes met Quimper verbinden. In deze periode worden tevens de eerste toeristische gidsen uitgegeven.

Pont-Aven en haar  schilders  

Pont-Aven, ontdekt in de jaren 1860 door de Amerikaanse schilder Robert Wylie, ontpopt zich al snel tot de verblijfplaats bij uitstek van een groep zeer kosmopolitische artiesten. Julia Guillou en Marie-Jeanne Gloanec dragen bij aan de vermaardheid van dit karakteristieke stadje door de schilders warm te onthalen in hun gastvrije herbergen. In 1886 komt Gauguin naar deze stad om "schilderijen te maken en spaarzaam te leven". Hij experimenteert  met een nieuwe schilderstijl gebaseerd op een vereenvoudiging van de vormen, het aanbrengen van grote en heldere kleurvlakken en het gebruik van zware contouren om de motieven te  begrenzen. Langs de rivier de Aven, in het bos "Bois d'Amour " krijgt de jonge Paul Sérusier een fameuze les van Paul Gauguin. De natuur dient niet nauwgezet te worden weergegeven, maar de schilder dient "bij de natuur weg te dromen". Deze wijze raad leidt tot het schilderij Le Talisman die de grenzen van de abstractie tart. Deze gebeurtenis en de schilderijen die deze periode uitbeelden, markeren vandaag de dag een belangrijke stap binnen de Internationale Schilderskunstgeschiedenis.

Bretagne bron van inspiratie voor schilders   
Alle rijkdommen van Bretagne worden door de kunstenaars geprezen. In de karakteristieke steden zoals Quimper, Morlaix, Locronan, Rochefort-en-Terre, Le Faouët of Dinan zagen talloze schildershuizen het licht. De bedrijvigheid in de havens van Concarneau, Douarnenez, Camaret, Brest vormde een favoriet onderwerp. Artiesten zoals Guillou, Granchy-Taylor, de Belay schilderden met name het vertrek en de aankomst van de vissers, anderen zoals Boudin, Fromuth, Signac of Péron gaven de voorkeur aan haventaferelen. De ongerepte natuurpracht van de kusten wist de artiesten zodanig te fascineren dat de meester van het impressionisme, Claude Monet, over Belle-Ile schreef “ik betwijfel of hetgeen wat ik hiervandaan meeneem bij iedereen in de smaak zal vallen, maar ik ben er zeker van dat deze kust mij weergaloos boeit".

De bestudering van de Bretonse  levensstijl
 
heeft tevens bepaalde artiesten weten te inspireren die vervolgens hun hele loopbaan aan hun geboortestreek hebben gewijd. De werken van Mathurin Méheut en Jean-Julien Lemordant zijn tastbare getuigen van het Bretonse leven in het begin van de 20e eeuw. In navolging van Paul Gauguin, geven Maxime Maufra, Georges Lacombe, Lucien Simon, Emile Bernard en vele anderen ieder op hun eigen manier hun beeld van Bretagne weer.

Het honderdste sterfjaar van  Paul Gauguin     
Gauguin volledig in de ban van Bretagne dat hij in 1886 voor het eerst ontdekt, keert tot in 1894 vijf maal terug naar deze streek. Zijn komst naar onze streek markeert een belangrijke ommezwaai in de Schilderskunstgeschiedenis. Tijdens één van zijn verblijven te Pont-Aven en Le Pouldu schildert hij de nu internationaal bekende werken. Het is zeer eenvoudig in de sporen van de schilder te treden om de plaatsen te ontdekken die hem geïnspireerd hebben.
 
De Aven en de molens,
 
het platteland, de stranden Les Sabies Blancs, de kleine kapel van Trémalo die het Christusbeeld herbergt dat Gauguin geïnspireerd heeft tot het schilderij de Gele Christusafbeelding, roepen allemaal herinneringen aan de artiest en zijn vrienden op. Ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar, presenteren de Bretonse musea gedurende het gehele jaar 2003 een programma van exposities, conferenties en evenementen rond het thema Gauguin en de schilders die Bretagne als muze hebben verkozen.

De schilders van de Smaragdkust      
Ook het noorden van Bretagne werd aangedaan door talloze kunstenaars. In het begin van de 19de eeuw is de haven van Cancale de dichtst bij Parijs gelegen haven. De economische en toeristische vermaardheid draait rond de oester en de bisquine. Daar de mannen zich wijden aan het "Grote Newfoundland avontuur", hielden de vrouwen de handel draaiend. De mythe van de vrouw uit Cancale heeft gestalte gekregen door de observatie van de oesterraapsters door schilders zoals Sargent of Flameng... Niet alleen de geschiedenis van de piratenstad Saint-Malo heeft altijd grote aantrekkingskracht uitgeoefend op de artiesten, maar ook andere plaatsen zoals Saint-Briac, I'Ie de Bréhat of Ploumanac'h en Perros-Guirec hebben door hun schoonheid de artiesten in vervoering gebracht.

Paul Signac
 
verblijft vijf jaar achtereen tussen Portrieux en Saint-Briac. Hij kan geen genoeg krijgen van Bretagne, dat hij bezichtigt aan boord van zijn zeilschip Olympia. De schilder Maurice Denis van de Nabismestijl koopt in de zomer van 1908 een villa in Perros-Guirec om zich hier voorgoed te vestigen. Hij trekt door dit vermaarde schiereiland en omschrijft het dankzij de roze granietkusten ais "het mooiste vergezicht ter wereld ". Hij vereeuwigt op doek talloze strandscènes die de gezinsvreugde van zijn vrouw en kinderen uitbeelden. Ook Picasso wordt tijdens zijn eerste verblijf te Dinard in 1922, vergezeld van zijn vrouw Olga en zijn zoon, overspoeld door deze rustgevende sfeer. Wanneer hij zes jaar later in Bretagne terugkeert, doorgaat hij een emotioneel bewogen periode. Hij ontwricht dan ook op grove wijze de met de bal op het strand spelende baadster in weerwil van elke esthetische conventie.

Het Bretagne van Mathurin Méheut  
Onder alle artiesten die een hoofdrol binnen de Bretonse schilderkunst hebben gespeeld, komt Mathurin Mébeut als "artiest van de eeuw" uit de bus. Tekenaar, schilder, beeldhouwer, pottenbakker,  illustrator, decorateur... bij reist voortdurend door de gehele streek voor het uitvoeren van studies. Zijn oprechte belangstelling voor de mens en diens activiteiten krijgt vorm via de duizenden schetsen die bij van het dagelijkse leven van vissers, landbouwers en ambachtslieden heeft gemaakt. Vergezeld van zijn leerling en vriendin Yvonne Jean-Haffen, heeft hij tevens vele pardons en bedevaartsfeesten bestudeerd. Zijn werken maken deel uit van het merendeel van de collecties van de Bretonse musea. Het museum van Lamballe is volledig aan deze artiest gewijd.

Op weg naar de abstractie   
Na de Tweede Wereldoorlog bieden de schilders van de abstracte stroming een beeld van Bretagne dat volkomen losstaat van de traditionele figuratieve kunst. Van kinds af aan brengt Charies Lapicque elke zomer door in de streek van Paimpol. Vanaf zijn boot observeert hij de hemel en de zee. Hij past vervolgens het kleurenbeeld naar gelang zijn ingeving aan. Voor Gromaire, vormt de streek van Carnac een grote inspiratiebron, terwijl voor de Hongaarse schilder Vasarely het aanzicht van de keien van Sauzon ten grondslag ligt aan zijn wending tot de abstracte stijl.

De schilder Yves Tanguy
 
wordt, dankzij de werken die hij vervaardigt tijdens zijn verblijf langs de uitgestrekte stranden van Trégor, eveneens een belangrijk figuur binnen de surrealistische schilderkunst. Ontdek tijdens een wandeling, alleen of in gezinsverband, deze op het doek vereeuwigde plaatsen. Laat u net als de schilders bevangen door de natuurpracht en betoveren door deze fraaie landschappen. Sterker nog, probeer gerust met potlood of penseel uw indrukken op het papier vast te leggen! Ware liefhebbers kunnen door een bezoek aan de boeiende schilderijenexposities de belangrijkste werken uit het Bretonse cultuurverleden ontdekken.

Meyer de Haan  
De Hollandse schilder Meyer de Haan, geboren te Amsterdam, en Paul Gauguin hebben elkaar in 1889 voor het eerst ontmoet. Op zoek naar een nieuwe inspiratiebron, verliet de Haan het jaar ervoor Amsterdam om zich in Parijs te vestigen. Aangetrokken tot de nieuwe synthetische theorieën van Paul Gauguin die hij samen met Emile Bernard uitgewerkt had, begaf de schilder zich naar Pont-Aven. Om aan de drukkende bedrijvigheid van Pont-Aven te ontsnappen, stelde Meyer de Haan aan Paul Gauguin voor om naar Le Pouldu af te reizen waar hij het hotel voor beiden zou betalen in ruil voor schilderslessen. In oktober 1889, vestigen beiden artiesten zich in de uitspanning La Buvette de la Plage gelegen aan het strand Les Sables Blancs in Le Pouldu. De herberg werd gedreven door Marie Henry ook wel 'Marie Poupée' genoemd vanwege haar knappe uiterlijk. De schilders deelden hier het dagelijkse leven van de vissers.

Gauguin beschreef de omgeving als volgt:
 
Ik bevind mij langs de kust in een groot huis met een uitzonderlijk fraai uitzicht op zee. Tijdens de onweersbuien is het hier allerprachtigst. Ik werk hier met mijn leerling, een beste Hollandse kerel. De leerling nam de lessen van de meester snel op, de sombere tinten "á la Rembrandt" op zijn palet maakten plaats voor schitterende kleurschakeringen en de vereenvoudigde vormgeving sprak de theorieën van het synthetisme uit. Daar zij niet over een schildersatelier beschikten om te werken, beschilderden ze de gelagkamer van Marie Henry. Zonder een vooropgesteld plan, decoreerden zij muren, plafonds en ramen. Andere schilders die later halt hielden in dit gelag zoals Paul Sérusier, Charies Filiger, Maxime Maufra hebben dit fraaie geheel voltooid. De legende beweert dat Paul Gauguin, die jaloers was op de liefdesverhouding van Meyer de Haan en Marie Henry, de familie van zijn leerling over deze compromitterende situatie heeft ingelicht. Geen enkel document kan echter dit verraad bekrachtigen. De werkelijke reden van het vertrek van Meyer de Haan uit Le Pouldu, terwijl Marie Poupée een kind verwachtte, is nooit achterhaald. De schilder verliet de herberg zonder zijn klompen, zijn schilderijen en zijn bijbel. Hij is hier nooit meer teruggekeerd en heeft dan ook zijn dochter niet gekend.
  

** Uw accommodatie in Frankrijk kunt U goed boeken via Hotels/Appartementen/Frankrijk. Er zijn meer dan 20.000 accommodaties online boekbaar. Laagste prijsgarantie, maximale keuze, tevreden gasten, onpartijdige hotelbeoordelingen, uw taal wordt altijd gesproken!
** Booking is meer dan alleen hotels: zie eens ”Alle accommodatietypes”! 
** U vindt er o.a.:
    Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets