SAINT-PAUL-DE-VENCE, ligt in het departement Alpes-Maritimes. In het oude stadje St-Paul-de-Vence, zie foto, is de middeleeuwse sfeer bijna geheel bewaard gebleven.
Naar overzicht  regio Provence Alpes Côte-d'Azur.
 Naar stedenlijst Frankrijk. Naar regiokaart Frankrijk. Naar uw accommodatie!
  
  

De stad ligt bovenop een heuvel en wordt beschermd door sterke vestingmuren,
die in opdracht van Frans 1 gebouwd werden. De kerk stamt uit de 12e en 13e eeuw. Oorspronkelijk bestond de kerk uit één schip. Rond 1300 werden er twee zijbeuken aangebouwd. Het middenschip kreeg in 1740 een graatgewelf.
Sait Paul de Vence
In de buurt van St-Paul Foto: Henk Griffioen, Assen 

bevindt zich op de heuvels van Des Gardettes te midden van dennenbomen een belangrijk centrum voor moderne kunst. De moderne kunstenaar Aimé Maeght besloot in deze omgeving een museum te openen. Al gauw trok het museum de aandacht, omdat hier belangrijke werken tentoongesteld werden van beroemde kunstenaars zoals Joan Miró, Giacometti, Alexander Calder, Julio Gonzalez en Pierre Bonnard. In de zomer werden er tentoonstellingen georganiseerd die veel publiek trokken. In 1964 werd een nieuw museumgebouw geopend dat door de Catalaanse architect Josep Lluis Sert ontworpen was.

Het museumgebouw
 

is in verhouding laag, maar beschikt over veel ruimte. Rondom de gebouwen zijn verschillende tuinen aangelegd. De ruimten vormen een perfecte synthese met de grote organische vormen van de talrijke kunstwerken. Er zijn vooral veel werken uit de jaren '60 van de 20e eeuw. De bakstenen muren, glaswanden en betonvloeren vormen telkens zelfstandige elementen die als kunstwerken goed bij de tuin passen en natuurlijk in de omgeving worden opgenomen.
Opvallend is de vorm van het dak van het museum.
Het dak bestaat uit grote halve, betonnen cilinders die naar boven gekeerd zijn. Ook hier maakt de architect in grote gebaren duidelijk dat het gebouw tot aan de hemel reikt om zich daar te openen; het gebouw is niet langer alleen bedoeld als bescherming van het interieur. De constructie van het dak heeft vooral ook een praktische bedoeling, want het daglicht valt in bundels naar binnen. Door de vele openingen in het dak is er een constante verlichting van de tentoonstellingsruimten.
 
De architectgaf elke zaal bovendien zijn eigen verlichting:
 

de Chagallzaal oogt bijvoorbeeld mystiek terwijl de Mirózaal helder en licht is. Door het hele museumcomplex loopt een door Joan Miró vormgegeven labyrint. Talrijke oorspronkelijke beelden krijgen in deze omgeving de functie van waterspuwer, fontein of bosbewoner.
De kapel op het terrein werd gebouwd
als een herinnering aan de zoon van Maeght, die op jonge leeftijd overleed. De kapel bestaat voor een deel uit middeleeuws metselwerk, waarmee zelfs dit onderdeel uitdrukking geeft aan een harmonische verbinding tussen oud en nieuw.

Office de Tourisme

2 Rue Grande , tél. 04.93.32.86.95, télécopie : 04.93.32.60.27, Minitel : 36.15 COTEDAZUR, - Ouvert tous les jours de 10h à 18h (Hiver) et de 10h à 19h (Eté)  -  Ville fleurie 1 fleur.

Cagnes Sur Mer  
Ligt in het departement  Alpes-Maritimes, regio Provence Alpes Côte-d'Azur
Cagnes heeft een gezellig oud centrum, maar helaas ligt de stad in een enigszins verlaten omgeving. De stad werd in de 5e eeuw gesticht, toen de monniken van Lérins in deze streek neerstreken. In de 14e eeuw kwam het gebied in bezit van de familie Grimaldi.
De Grimaldi's lieten hier een indrukwekkend slot bouwen.
Rond 1620 werd het verbouwd tot de huidige vorm. In het slot kan een belangrijke wandschildering bezichtigd worden van de val van Phaeton van Carlone. In het slot is ook een museum over de olijventeelt. Het museum beschikt ook over een verzameling moderne kunst. Het slot en de St-Pierre-kerk ernaast maken deel uit van een bewaard gebleven vestingmuur uit de 13e eeuw.

Iets buiten het stadje ligt het huis van Auguste Renoir (1841-1919)  
waar hij vanaf 1907 zijn laatste levensjaren doorbracht. Al rond 1900 had hij zich met zijn familie in de buurt van Grasse gevestigd. Hoewel hij steeds moeizamer liep en in een rolstoel zat, besteedde hij in Cagnes veel tijd aan het beeldhouwers. Met de hulp van Richard Guino maakte hij de beroemde Vénus Vitrix, waarvan het bronzen afgietsel in de tuin van het museum staat. 
Een bezoek aan de paardenrennen van Cagnes-sur-Mer.


Cagnes sur Mer
 

In the heart of the Côte d'Azur. In a country of contrasts and light, situated at the cross-road of main highways and 5 minutes from Nice Côte d'Azur airport, Cagnes sur Mer has known how to preserve the charm and authenticity of a town of human dimensions, in spite of the modernism of its structures.
Office de Tourisme

6, boulevard du Maréchal Juin  -  06800   CAGNES SUR MER  -  Tel: 33 (0) 4 93 20 61 64  -  Fax: 33 (0) 4 93 20 52 63   -  E-mail: cagnes06@aol.com


Vence   
Ligt in het departement  Alpes-Maritimes, regio Provence Alpes Côte-d'Azur
Vence hoort met St-Paul-de-Vence tot een van de geliefdste vakantieoorden in de Provence. Dit komt vooral doordat beide plaatsen vanaf de kust gemakkelijk te bereiken zijn. De twee plaatsjes ademen dezelfde sfeer als de veel lastiger te bereiken bergstadjes.
De oude binnenstad van Vence
heeft nog zijn oorspronkelijke ovale plattegrond. Een wandeling door de oude vesting brengt de bezoeker door allerlei smalle straatjes. De huizen staan hier dicht op elkaar en de straatjes komen steeds weer uit op een ander pleintje. Zo'n wandeling loopt bijvoorbeeld door de Tour du Peyra (rond 1200) in het westen.

Vence kent een lange geschiedenis 

De Romeinse Civitas Vintium kreeg in de 4e eeuw een bisschopszetel. Deze kleinste diocees van Frankrijk bestond tot aan de Franse Revolutie. De bisschoppen deelden samen met de lokale adel vanaf de 11 e eeuw de heerschappij over de stad. Vanaf 1231 tot aan de Franse Revolutie deelden zij hun macht met de familie Villeneuve, afstammelingen van de graven van de Provence. Vergeleken met het veel gunstiger gelegen Grasse, bleef Vence op den duur in zijn ontwikkeling achterop.

De kathedraal
 

ligt in het centrum van de stad. Aan de hand van de bouwstijl vermoeden deskundigen dat de kathedraal uit de 11de eeuw stamt. Daarmee is deze kathedraal een van de oudste overgeleverde kerken in de Provence. In de loop van de tijd is het gebouw aan de binnen- en buitenkant flink verbouwd. Aan de westkant zijn in het onderste deel nog de platte lisenen van de oorspronkelijke bouw te zien.
Hieraan zijn reliëfplaten met bandvlechtwerk toegevoegd,
die beschouwd worden als restanten van een Karolingisch altaar uit een ouder gebouw. De driebeukige kerk zonder dwarsschip werd met drie apsissen afgesloten.

Het dwarsschip werd in 1824 door de restauratie volledig gewijzigd:  

er kwam een nieuw hoofdgewelf, de middeleeuwse, halfronde beelden werden verwijderd en de wanden werden met een pleisterlaag geëffend. De zijschepen hebben ongevoegde, ruw bewerkte kapitelen en gordelbogen. Het gebied rond het koor in het zuidelijke zijschip en de torenkapel hebben reliëfplaten met vlechtornamentiek. In de 15e eeuw maakte Jacques Bellot uit Grasse het mooie houtsnijwerk voor het koorgestoelte, dat al snel naar de westelijke galerij verplaatst werd.

Aan de andere kant van het dal ligt een
dominicanenklooster voor vrouwen.
De schilder Henri Matisse ontwierp en beschilderde hier de Chapelle du Rosaire. Hij schonk de kapel aan het klooster als dank voor zijn verpleging door de zusters. In 1951 werd de kapel gewijd, inclusief de architectuur, de glas-in-loodramen en de liturgieën.
De nonnen beschikten over een eigen ruimte,
van waaruit ze de mis konden bijwonen zonder dat anderen hen zouden zien. De artistieke inrichting van de kapel zet het geloof om in figuurlijke tekens, die doen denken aan hiërogliefen. In deze omgeving heeft de vormgeving van de wand van het middenschip een fascinerend effect op de toeschouwer. De wand bestaat uit zwarte penseelstreken op wit keramiek.

De krabbel 'Ave' past grafisch gezien precies 

bij de bondige weergave van de madonna. De kruiswegstatie op de tegenoverliggende wand bestaat uit krachtige beelden die in elkaar grijpen. Soms zijn de afbeeldingen van de lijdensweg alleen maar te herkennen door ze af te leiden aan de hand van het aantal afbeeldingen.

Matisse heeft het lijden van Christus
 

in verschillende beelden zichtbaar gemaakt. Al die beelden samen vormen in hun geheel een complex gecomponeerde 'beeldtaal'. Daarbij moet opgemerkt worden dat Matisse zelden gebruik maakte van bekende beelden uit de religieuze schilderkunst. Toch lukte het hem een herkenbaar beeld op te roepen. Matisse wilde de bekende voorstellingen, bijvoorbeeld van de madonna of de kruisiging, niet alleen abstraheren, hij wilde deze beelden omzetten in een eigen beeldtaal die niettemin herkenbaar was.

Office de Tourisme

 
8, place du Grand Jardin  -  06140   VENCE  -  Tel: 33 (0) 4 93 58 06 38   -  Fax: 33 (0) 4 93 58 91 81   -   E-mail: information@ville-vence.fr

** Uw accommodatie
in Frankrijk kunt U goed boeken via Hotels/Appartementen/Frankrijk. Er zijn meer dan 20.000 hotels/appartementen online boekbaar. Laagste prijsgarantie, maximale keuze, tevreden gasten, onpartijdige hotelbeoordelingen, uw taal wordt altijd gesproken!
 

** Booking is meer dan alleen hotels: zie eens ”Alle accommodatietypes”! 
** U vindt er o.a.:
 Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets