MONTEPULCIANO, ligt ten westen van het Trasimeense Meer, op 600 m hoogte. Is bekend om zijn wijnbouw. Het museum bevat werk van de schilder Della Robbia; naar overzicht regione Toscane.  Naar Stedenlijst ItaliŽ.   Naar  Regiokaart ItaliŽ. Naar uw accommodatie!

    

Montepulciano, Piazza Grande met Palazzo ComunaleIn 1976 begon de Duitse componist Hans Werner Henze in het stadje een Cantiere Internationale d'Arte, een soort werkplaats voor componisten, musici en de plaatselijke bevolking, die jaarlijks een muziekfestival houden. De stad heeft haar renaissancekarakter goed bewaard
Ligt op een heuvel van tufsteen, de Monte Poliziano, tussen het Chiana- en Orciadal. De legendarische stichting van de Etruskische koning Porsenna onderwierp zich in 1391 vrijwillig aan Florence. In het centro storico krijgen we van de geboorteplaats van de humanistische dichter Angelo Ambrogini, die zich -naar zijn geboorteplaats- 'Poliziano' noemde, een andere indruk dan van andere middeleeuws aandoende plaatsen in Toscane: bouwwerken van de vroege Renaissance tot de Barok bepalen het beeld van het volledig ommuurde stadje. Hier hadden langer dan elders grote adellijke families, die het door de handel tot aanzienlijke rijkdom hadden gebracht, het voor het zeggen. Ze lieten hun middeleeuwse familiepaleizen door beroemde architecten in de moderne stijl van die tijd veranderen of verbouwen. Naar deze 'voorname' families is ook de bekende wijn van Montepulciano, de 'vino nobile', vernoemd.

Palazzo Comunale
Het politieke en religieuze centrum van de stad wordt al eeuwenlang gevormd door de ruime Piazza Grande. Dit op een heuvel aangelegde plein, waarop in de Middeleeuwen het gemeentehuis en de parochiekerk stonden, werd begin 16e eeuw uitgebreid door de welvarende patriciŽrsfamilies met de bouw van hun statige woonpaleizen, nadat ze hun handelscentra verlegd hadden naar de Piazza delle Erbe.
Het streng aandoende blok van het drie verdiepingen tellende gemeentehuis verheft zich aan de westkant van het plein.
Voor de verbouwing van het middeleeuwse gebouw was de favoriete architect van Cosimo il Vecchio de'Medici, de Florentijn Michelozzo, verantwoordelijk. Hij had zich laten inspireren door het gemeentehuis van Florence. De geblindeerde voorgevel toont renaissance-elementen, zoals de evenwichtige verdeling van de vensters, de accentuering van de afzonderlijke verdiepingen door kroonlijsten en de symmetrisch geplaatste toren, die een schitterend uitzicht biedt. Er zijn echter ook laatgotische invloeden zichtbaar: het gebruik van de vierkante zandstenen blokken in de benedenverdieping bijvoorbeeld, en de boven sterk uitstekende, van kantelen voorziene omloop. Opmerkelijk is de mooi vorm,gegeven binnentuin met loggia's die boven elkaar op zullen rusten.

Duomo Santa Maria
Op de plek van de parochiekerk uit de 12e eeuw, die al in 714 als doopkapel in oorkonden wordt genoemd, werd tussen 1592 en 1630 het enorme nieuwe domcomplex gebouwd. Nadat Montepulciano in 1561 tot bisschopszetel was benoemd, kreeg Ippolito Scalza de opdracht voor het project. De onvoltooid gebleven voorgevel -oorspronkelijk was een bekleding van marmer gepland- verheft zich op een brede onderbouw met treden en heeft drie portalen en drie vensters. De campanile is van het vorige gebouw. Het interieur met een plattegrond in de vorm van een Latijns kruis heeft een middenschip met twee zijschepen en een vieringkoepel. Direct bij de ingang bevindt zich een hoofdwerk van Michelozzo, het grafmonument voor Bartolomeo Aragazzi, schrijver en secretaris onder paus Martinus V. Het uit verschillende delen bestaande monument werd in de 17e eeuw gedemonteerd. Pas in 1815 werden er zeven onderdelen teruggevonden en verspreid over de dom opgesteld. Het gaat hierbij om de liggende figuur van de gestorvene, omgeven door putti en guirlandes, personificaties van de deugden, een zegenende Christus en twee, basisreliŽfs met familiescŤnes. Het drieluik op het hoofdaltaar met de hemelvaart van Maria is van Taddeo di Bartolo.

Palazzo Nobili-Tarugi
De ordening van het drie-, respectievelijk vijfassige front van het tegenover de dom liggende paleis, dat halverwege de 16e eeuw door de Romeinse architect Giacomo Barozzi, bijgenaamd Vignola, werd gebouwd, verbindt de nadrukkelijk horizontale indeling van de verdiepingen van de Renaissance met een barokke kolossale orde. De benedenverdieping met haar open arcaden en de piano nobile worden hier met elkaar in overeenstemming gebracht: op hoge sokkels staan halfzuilen in de Ionische orde, die tot de mooie balustrade van de bovenverdieping reiken.

Palazzo Contucci
Aan de oostkant van de Piazza Grande liet kardinaal Giovanni Maria del Monte, de latere paus Julius III, door architect Antonio da Sangallo de Oudere een paleis bouwen. De symmetrische voorgevel toont de heldere ordening en vormentaal van de Renaissance. Boven het massieve voetstuk van de benedenverdieping met inrijpoort bevinden zich stevige balken, waarop de vensters van de bovenverdieping steunen, de piano nobile, met driehoekige topgevels en Ionische zuilen boven voluteconsoles. De mezzanine met de barokke vensters die zich door zijn rode baksteen onderscheidt van de voorgevel in travertijn werd pas in 1690 toegevoegd door de familie Contucci.

Montepulciano: bedevaartskerk San BiagioSan Biagio
In de heuvels ten zuiden van Montepulciano licht in goudgeel travertijn de bedevaartskerk San Biagio al van verre op.
BeÔnvloed door de plannen van Bramante voor de Romeinse Sint Pieter en naar het voorbeeld van Giuliano da Sangallo's Santa Maria delle Carceri in Prato ontwierp de architect een indrukwekkende centraalbouw op een plattegrond in de vorm van een Grieks kruis. Antonio da Sangallo de Oudere leverde de plannen voor de kerk, die tussen 1518 en 1540 in heldere, grote vormen verrees. Afwijkend van het schema van een centraal- bouw werd de apsis op het zuiden neergezet. De apsis dient -van buiten onzichtbaar- als sacristie. Bovendien werden twee torens aan de noordkant gepland, waarvan ťťn in 1564 werd uitgevoerd. Als in een leerboek toont de opbouw de canonische volgorde van Dorische, Ionische en Korinthische verdiepingen.
Het interieur is een regelmatig geproportioneerde, plastisch sterk ontwikkelde ruimte:
het overkoepelde vieringkwadraat bepaalt de grootte van de van tongewelven voorziene kruisarmen. Vooral indrukwekkend is de ordening door krachtige architectonische vormen in licht travertijn. Pijlers, zuilen en nissen vormen een doeltreffend wandreliŽf en beheersen het interieur. Cassetten in de gordelbogen en zware, geantiquiseerde trigliefen bepalen de architectonische structuur.
Ook binnen wordt duidelijk dat Sangallo het geheel heeft opgebouwd uit geometrische vormen:
kwadraten, cilinders en halve bollen. Bij deze heldere structuur valt de latere, vermoedelijk door de gebroeders Zuccari ontworpen decoratie van het priesterkoor enigszins uit de toon.

Omgeving
Het uitgestrekte kloostercomplex Monte Oliveto Maggiore is eenzaam gelegen ten noordwesten van Montepulciano.
Nautilus-montepulciano/indexing.html  - http://www.mediasoft.it/ Klik links op Piazze d'Italia, dan op Rinascimentali, Montepulciano - Piazza Grande.

** Uw accommodatie in geheel ItaliŽ kunt U goed boeken via Hotels/Appartementen/Booking/Italie. Geen reserveringskosten, laagste prijsgarantie, maximale keuze, onpartijdige hotelbeoordelingen, website en klantenservice in het Nederlands en nog veel andere talen.

** U vindt bij Booking meer dan alleen hotels o.a.:
 Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets      .