PIENZA, ligt in de provincie Siena, ten zuidwesten van Siena, op 491 m hoogte, met 2300 inw. Het stadje bezit een opmerkelijk aantal fraaie  vroegrenaissance gebouwen; naar overzicht regio Toscane. Naar Stedenlijst ItaliŽ.   Naar  Regiokaart ItaliŽ. Naar uw accommodatie!

    

Het oorspronkelijke Corsignano ligt op een heuvel boven het Orcia-dal. De stad dankt zijn naam aan Enea Silvlo Piccolomini, die in 1405 in een voorname, maar verarmde familie geboren werd.
Hij werd later paus Pius II; pienza betekent veelbelovend 'stad van Pius'. Na een lange, humanistische studie verwierf Aeneas, zoals hij zichzelf met een verwijzing naar de mythische stamvader der Romeinen noemde, bekendheid als succesvol diplomaat en politicus, maar ook  als auteur van talrijke reisbeschrijvingen en liefdesgeschiedenissen. In 1458 werd hij, na korte tijd aartsbisschop van Siena geweest te zijn, gekozen tot paus. Als paus werd hij geleid door twee gedachten: het ten val brengen van het Osmaanse rijk en de vestiging van zijn persoonlijke faam. Om voor 'een blijvend teken van zijn herkomst' te zorgen, zoals Pius Il zelf in zijn Commentarii schreef, gaf hij de Florentijnse architect Bernardo Rossellino opdracht de plaats Corsignano om te bouwen tot een 'Piusstad' door er een groep monumentale gebouwen neer te zetten die een persoonlijk gedenkteken vormden. Onder de indruk van het traktaat over architectuur van Leon Battista Alberti, greep Pius II zelf in bij het lastige ontwerp. De plaats was bewoond en dus was een volledige nieuwbouw onmogelijk. Daarbij kwamen economische en topografische beperkingen. Met de dood van de paus in 1464 was het project tot mislukken gedoemd.

Plattegrond PienzaPiazza Pio II  
Als kern van de 'ideale stad' ontwierp Bernardo Rossellino het centrale plein, de Piazza Pio II, met een trapezevormige plattegrond en een bestrating die hij in rechthoeken verdeelde.
Er ontstond op deze manier de indruk van een toneel, omringd door belangrijke gebouwen. Het bisschoppelijk paleis vormt hier de oostflank; het gemeentehuis staat hier in het noorden haaks op. Voor de bouw van het Palazzo Vescovile wist Pius II de belangstelling te wekken van kardinaal Rodrigo de Borgia, de latere paus Alexander VI, die hier zijn familiepaleis vestigde. Bij de bouw van de toren van het Palazzo Comunale Palazzo hield Bernardo Rossellino zich aan het Florentijnse voorbeeld. Hij gaf de naar het centrale plein gerichte voorgevel een gesloten karakter. Op de benedenverdieping bevindt zich een hoge loggia met drie arcaden op Ionische zullen. Graffitoschilderingen stellen in de bovenverdieping stenen en plastische versieringen voor.
Hier zorgen hoge vensters voor de belichting van de raadzaal. Dezelfde venstervorm gebruikte de architect ook bij het pauselijke familiepaleis. Dit complex, dat op een gezamenlijk plan was gebaseerd, betekende de grootste stedenbouwkundige vernieuwing sinds de Oudheid.

Palazzo Piccolomini 
 
Door de arcaden van het Palazzo Comunale kijken we op het Piccolomini-paleis en de kathedraal.
Voor de vormgeving van de voorgevel van het vierkante, drie verdiepingen hoge pauselijke paleis kopieerde Rossellino verregaand het Palazzo Rucellai in Florence, dat hij in 1451 naar een ontwerp van Alberti had voltooid. Daarmee beantwoordde de architect volledig aan de ideeŽn van de bouwheer, Paus Pius II.

Pienza: Cattedrale Santa Maria Assunta, gezicht op straalkapellen Cattedrale Santa Maria Assunta
 
De eigenzinnige voorgevel van de dom onderscheidt zich door het lichte travertijn van de andere gebouwen.

Pijlers, zuilen en bogen ordenen de voorgevel met een topgevel met het wapen van de paus. Origineel zijn de blinde arcaden boven beide verdiepingen. De eronder geplaatste zuilen met Ionische kapitalen grijpen terug op elementen van Alberti, de door Pius zo bewonderde architect.
Het lichte interieur verrast door het samengaan van verschillende stijlen.   
Enea Silvio Piccolomini bezat een grote kennis van de noordelijke architectuur en was ander de indruk van de ruimte in gotische kathedralen. De mensen moesten zich 'niet door een huis van steen, maar van glas' -aldus Piccolomini zelf- omsloten voelen. Dus bouwde Rossellino voor hem geen basilica, maar een hallenkerk met drie schepen, waarvan de dwarsbeuk zich voortzet in straalkapellen. Toch ontstond er een heldere renaissanceruimte. Ribgewelven en vensters voorzien van maaswerk en bundelpijlers -overgeleverde vormen uit de Gotiek- blijven daarom eerder decoratief. Alleen de hoge dwarsbalk boven de kapitalen werkt als een constructieve verbinding tussen beide stijlrichtingen. Terwijl de beeldhouwwerken uit de werkplaats van Rossellino getuigen van de Renaissance, zijn de retabels voorbeelden van de gotische SiŽnese schilderkunst uit de 15e eeuw.

Museo Diocesano  
In het dioceesmuseum naast de dom zijn waardevolle onderdelen van kerkinventarissen tentoongesteld, die veiligheidshalve nu in het museum worden bewaard. Zo komt uit de San Francesco het indrukwekkende kruis van Segna di Bonaventura (zie afb.), die rond het fin de siŤcle van de 13e eeuw leefde. Hij was een neef van de beroemde Duccio di Buoninsegna en signeerde slechts vier werken met 'Segna me fecit'. Het met tempera beschilderde kruis toont de gestorven Christus. Het lijden en de pijn van de gekruisigde worden versterkt door de aan de uiteinden van het kruis aangebrachte halffiguren van een treurende Maria en Johannes de Doper. De voorstelling kenmerkt zich door een icoonachtige plechtigheid, fijne en heldere contouren en sterke licht-donkereffecten.
Van uitstekende kwaliteit zijn de drie wandkleden die aan het eind van de 15e eeuw in een Vlaams atelier gemaakt werden en die via leden van de familie Piccolomini in Pienza terechtkwamen.
Op dit wandkleed is de mis van Gregorius te zien. Gregorius de Grote, die de mis celebreert, ziet in een visioen de man van smarten die de kelk met zijn bloed vult. Bovendien zijn er acht van de in totaal twaalf geloofsartikelen van het credo, de geloofsbelijdenis van de christelijke kerk, in verwerkt. Er zijn vertegenwoordigers van de katholieke kerk in te herkennen, de gemeenschap van heiligen, de vergeving van de zonden, de verrijzenis van het vlees, het eeuwige leven en helemaal bovenin de heilige Drievuldigheid.
http://www.pienza.org/ Historische gids voor de stad Pienza  -  http://whc.unesco.org/sites/789.htm UNESCO site, historische centrum  -  www.mediasoft.it Klik links op Piazze d'Italia, dan Rinascimentali, bij Pienza - Piazza Pio II

PIEVE DEI SANTI VITO E MODESTO
 
Ongeveer 1 km ten westen van de stadspoort aan het westeinde van de Corso Rossellino ligt de oude hoofdkerk van Corsignano, vrij tussen het groen.
In haar huidige gedaante een Romaanse kerk uit de
11e en 12e eeuw, maar al in de 8e eeuw bekend. De kerk heeft een eenvoudige faÁade met een rijk versierd portaal, met links een ronde campanile met ťťn rij vensters. In de rechter zijwand is een tweede portaal met reliŽfs, voorstellende De reis van de drie koningen, Verkondiging aan de herders, Geboorte van Christus.

** Uw accommodatie in Pienza kunt U goed boeken via Hotels/Pienza.  Er zijn 9 (19) hotels online boekbaar.
Hotels op / nabij luchthaven: AMPUGNANO (SAY) 40.7 km  -  GROSSETO (GRS) 60.3 km   -  e.a.
Hotels in de populairste steden rondom Pienza:  Bagno Vignoni 6.6 km  e.a.
** In geheel ItaliŽ kunt U goed uw accommodatie boeken via Booking.Country.Italy

** U vindt bij Booking meer dan alleen hotels o.a.:
 Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets