OASE VAN SPIRITUALITEIT. Het Umbrische land getuigt van oudsher van een nauwe band tussen mens en natuur, die direct verwijst naar het mysterie van het bestaan, dankzij een diepe verbondenheid tussen het menselijke en het goddelijke. Naar overzocht regio UmbriŽ. Naar Stedenlijst ItaliŽ.   Naar  Regiokaart ItaliŽ. Naar uw accommodatie!

    

De stadjes en het groene platteland, de mysterieuze bronnen en beboste bergen, alles lijkt zich te richten op een meer authentieke en spirituele manier van leven. 
Deze hang naar een diepere levensopvatting heeft de identiteit van de Umbrische bevolking in grote mate beÔnvloed, maar heeft nooit geleid tot een simpele contemplatieve houding. Daar staat tegenover dat ook vandaag de dag UmbriŽ een referentiepunt blijft voor diegenen die een gemeenschap nastreven die stoelt op vrede en solidariteit. Zo komen elk jaar in Assisi mannen en vrouwen uit de hele wereld bijeen voor de Vredesmars, een gemeen≠schappelijke optocht waarmee men de wens uit om alle conflicten de wereld uit te bannen.

Een gewijde natuur 
De Umbrische spiritualiteit, met zijn hart in Assisi, is doorgedrongen tot in de gehele omgeving en heeft vanaf de oudheid de ware geest van deze regio gekenmerkt.
Al voor het Christendom was het mysterie van de natuur zo sterk en levendig, dat het bij de mens religieuze gevoelens deed ontluiken.
Zo herbergden de Fonti del Clitunno [Bronnen van de Clitunno]. gewijd aan de "gunstige en waarzeggende godheid", tussen de koude en heldere door bronnen gevoede wellen, vele tempels en een orakel waaraan zelfs keizers graag om raad vroegen. In de eerste eeuwen van het christelijke tijdperk waren de dichtbegroeide eikenbossen van Monteluco van Spoleto gewijd aan Jupiter en een toevluchtsoord voor kluizenaars, terwijl ze daarna in het waarschijnlijk door St.-Franciscus zelf opgerichte sanctuarium een gemeenschap van broeders herbergden. Voordat de heilige van Assisi en zijn medegezellen de Subasio kozen om zich in het kluizenaarsverblijf van de Carceri in gebed terug te trekken, verborgen de wouden van deze berg, indertijd dichtbegroeid en ondoordringbaar, grotten waar kluizenaars zich in eenzaamheid wijdden aan hun geloof in God.

Gebed en werk 

In 480 werd in Norcia, destijds een vitaal communicatieknooppunt tussen UmbriŽ en de Adriatische kust,

St. Benedictus
geboren, vader van het westerse kloosterwezen, patroon van Europa. 
Gesteund door de heilige Scholastica, zijn tweelingzus, stelde hij de regels van het kloosterleven vast, gebaseerd op gebed, studie en werk. De Benedictijnen ontgonnen de aarde en maakten het geschikt voor de landbouw en hun abdijen werden niet alleen plaatsen van spiritualiteit, maar ook vitale centra van het economische en culturele leven, mede dankzij het geduldige werk van het kopiŽren van de Klassieken. Kerken en kloosters, verspreid over heel UmbriŽ, laten nog de sporen zien van de Benedictijnen: de St. Paulus inter vineas in Spoleto, de St. Pieter in Perugia, S. Maria di Valdiponte in Montelabate, de Sassovivo vlak bij Foligno, de S. Salvatore di Monte Corona in de Val Tiberina, de abdij van Petraia in Cittŗ di Castello en S. Eutizio vlak bij Preci.

Terni en Sint Valentijn 

Een traditie verhaalt dat rond de 2e eeuw na Chr. de toenmalige bisschop van Terni, Valentino, de droom van twee jonge mensen, Sabino en Serapia, wiens families tegen hun liefde waren omdat de ťťn heiden en de ander Christen was, verwezenlijkte door het eerste gemengde huwelijk in de geschiedenis in te zegenen. Door deze revolutionaire geste, in een tijd van intolerantie en vervolging, werd Valentino door het volk uitgeroepen tot beschermheilige van de geliefden. Deze symbolische daad wordt jaarlijks op 14 februari, de geboortedatum van Sint Valentijn, herdacht in de Basiliek van Terni, waar de stoffelijke resten van de heilige, die graag een roos gaf aan alle geliefden, zijn bewaard.



Franciscus van Assisi 

De lotgevallen van UmbriŽ zijn onlosmakelijk verbonden met de buitengewoon menselijke en spirituele figuur Franciscus van Assisi.
Toen deze zoon van stoffen koopman Bernardone bekend werd en zijn liefde voor de schepping en zijn boodschap van armoede verspreidde zoals ook Christus dat deed, veranderde dit voorgoed de Christelijke gedachte over kunst en architectuur. Overal verrezen nieuwe kerken, met eerbiedige kunstwerken om de Arme van Assisi te eren, dank zij wiens woord en leer veel mensen, uit alle lagen van de bevolking, zich bekeerden tot God, De fresco's in de Basiliek van St. Franciscus, toevertrouwd aan het verhalend talent van Giotto, vormen een prachtige manier om het leven en de wonderen van de heilige uit te beelden. Maar Franciscus, onverschillig voor de wijze waarop hij werd gesymboliseerd, was niet alleen een heilige toegewijd aan Christus, maar ook een mens begaan met crises en kwellingen van het tijdperk waarin hij leefde, en waarin zijn boodschap van absolute trouw aan het Evangelie heel wat verhitte discussies deed ontstaan. 
Een reis langs de plaatsen van de primitieve Franciscaanse beweging, binnen en buiten Assisi (de Porziuncola in S. Maria degli Angeli, het klooster van S, Damiano, het kluizenaarsverblijf van de Carceri, het sanctuarium van Rivotorto), verhaalt van een lange weg van geloof en laat de verschillende fasen zien die Franciscus brachten tot een dialoog met andere mensen en tot een band van liefde en harmonie met de gehele schepping,

Heilige vrouwen 

Het spirituele leven van UmbriŽ werd gekarakteriseerd door het verschijnen van een, in zekere zin nieuw, fenomeen, de "vrouwelijke heiligheid". Na de heilige Scholastica, tweelingzus van Benedictus van Norcia en oprichtster van de gelijknamige vrouwelijke orde, vinden we de figuur van de Heilige Clara van Assisi. Ook Ciara besloot, net als Franciscus, zich te wijden aan God en haar leven in armoede door te brengen. Op Palmzondag 1212 vlucht de jeugdige uit het ouderlijk huis en bereikt Franciscus en zijn broeders, die op haar wachten bij Porziuncola di Santa Maria degli Angeli. Daar laat zij haar kostbare kleding achter en trekt het boetekleed aan, terwijl Franciscus haar haren knipt als teken van wijding. 

Maar er waren nog vele andere vrouwen die hun burgerplichten wisten te verenigen met hun zoektocht naar heiligheid:  
Chiara uit Montefalco, Margherita uit Cittŗ di Castello, Giovanna uit Orvieto en Angela uit Foligno.
Hierbij vallen bovenal de spirituele en menselijke belevenissen van Rita van Cascia op, de heilige die volgens het volksgeloof de winterrozen tot bloei liet komen. Haar geplaagde leven, de roem van haar wonderen en haar groeiende devotie, hebben geleid tot haar heiligverklaring in de XX eeuw. Ter ere van de Heilige Rita, ofwel Heilige van de onmogelijke zaken zoals ze ook wel wordt genoemd, werd in Cascia een bedevaartsoord gebouwd, dat tot de dag van vandaag vele pelgrims trekt.    

** Uw accommodatie kunt U in UmbriŽ goed boeken via Hotels/Appart./Umbria.  Er zijn 236 hotels online boekbaar.
 Hotels in de populairste steden: Perugia  -  Assisi  -  e.a.
 Hotels op / nabij luchthaven: Sant'Egidio (PEG)
 

 
** U vindt bij Booking meer dan alleen hotels o.a.:
 Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets