VenetiŽ, Noordelijke wandeling  San Marco - Rialto. Via de ďToren met de KlokĒ gaan we door drie straten , de Merceria dell`Orolgio, de Merceria Zulian en de Merceria del Capitelo. We zijn dan door een van de bekendste en duurste wijken van VenetiŽ gelopen. ďMerceriaĒ betekent: ď plaats waar men fournituren verkooptĒ. terug naar  VenetiŽ. Naar Stedenlijst ItaliŽ.   Naar  Regiokaart ItaliŽ. Naar uw accommodatie!

     

We lopen rechts langs de San Salvatore
De kerk is een indrukwekkend voorbeeld van de bloei van de renaissancearchitectuur in VenetiŽ, die vooral uit traditionele Venetiaanse vormen put. De architecten Giorgio Spavento en Tuillo Lombardo gebruikten bij de bouw in 1507-1534 een kruiskoepelschema als dat van de Basilica di San Marco. De lengteas wordt gevormd door drie grote, achter elkaar geplaatste koepels, die elk op vier pijlers rusten. Elke pijler heeft een pendant die als pilaster half in de buitenmuur lijkt te verdwijnen. De kleine vierkante ruimten die zo ontstaan, worden op hun beurt overwelfd door koepels. Op basis van zeer simpele vierkante, overkoepelde modulen ontstaat zo een afwisselende aaneenschakeling van verschillende ruimten die naar believen kan worden verlengd. Mauro Codussi was er in de 15e eeuw in geslaagd het oude systeem van de kruiskoepelkerk met behulp van renaissancevormen nieuw leven in te blazen. Dat hij ook een voorbeeld was voor de vroeg-16e-eeuwse architecten van de San Salvatore, blijkt uit de grijze accentuering van alle constructieve delen van het gebouw.
Door een glasplaat in de vloer voor het hoogaltaar zijn de oude grafkamers onder de kerk te zien. 
Op het hoogaltaar staat Titiaans schilderij Transfiguratie, dat een waardevolle 14e eeuwse retabel van verguld zilver aan het zicht onttrekt. De retabel kunt u alleen bekijken tussen 3 en 15 augustus en op feestdagen.

Jacopo Sansovino: Grafmonument van doge Francesco Venier, 1555-1561 Marmer
Caterina Cornaro, de in 1510 overleden koningin van Cyprus, die aan het einde van de 16e eeuw in de San Salvatore haar laatste rustplaats vond, was misschien beroemder dan doge Francesco Venier. Het grafmonument dat Jacopo Sansovino, de architect van de Libreria, voor de doge maakte, is echter wel luxueuzer uitgevoerd dan dat van de koningin. Architectuur en beeldhouwkunst zijn aardig in evenwicht in dit monument, dat door gekleurd marmer en bladgoud de indruk wekt zeer kostbaar te zijn. Hoewel Sansovino een vooraanstaand beeldhouweratelier had, heeft hij geen overdadige decoraties in de beelden van het monument aangebracht.

Kunsthistorici zijn het er niet over eens welke figuren hij zelf maakte en wat hij aan medewerkers en leerlingen overliet. 
De liggende figuur van de doge en het daarboven aangebrachte reliŽf met de piŽta en de knielende doge (rechts) zijn waarschijnlijk door Alessandro Vittoria gemaakt, Sansovino's meest getalenteerde leerling. De personificatie van de hoop in de rechternis beschouwt men algemeen als een werk van Sansovino zelf. Ook de allegorische figuur van Caritas in de linkernis schrijven sommige kenners aan hem toe.

Emmausmaal, kopie naar Giovanni BelliniKopie naar Giovanni Bellini
: Het Emmausmaal  
Olieverf op doek Dit schilderij werd vroeger beschouwd als een werk van Giovanni Bellini, hoewel dat vanwege het grote formaat nooit onomstreden was. Stilistisch gezien moet het evenwel tot de late 16e eeuw gerekend worden, dus van na Bellini's dood (1516). Nu beschouwt men het als een kopie van een schilderij dat Bellini rond 1490 maakte.

Titian: De Annunciatie , 1560-1565 Olieverf op doek, 405 x 235 cm  
De Annunciatie in de San Salvatore is een fascinerend laat werk van Titian, dat ongeveer tien jaar voor zijn dood totstandkwam. De schilder geeft de gebeurtenis als een visioen of een mystiek wonder weer en vertaalt de bijbelse tekst naar zijn eigen beeldentaal. De open ruimte waarin Maria zit, wordt gekenmerkt door architectonische elementen, zoals de zuilen links, en door huisraad, zoals de lessenaar en de vaas rechts. Het wonder van de Mariaboodschap neemt als een haast materiŽle verschijning de hele ruimte in beslag. De aartsengel GabriŽl, die Maria komt verkondigen dat zij Gods Zoon zal baren, treedt niet gewoon een mooie woonkamer binnen, zoals op veel beroemde schilderijen in de eeuw daarvoor, maar lijkt deel uit te maken van een grote veelkleurige wolk, waarin de beschouwer pas allerlei engelenfiguren ontdekt wanneer hij beter kijkt. in de zeer realistisch geschilderde vaas voor de Maagd Maria zijn bloemen gerangschikt die gloeien als vuur. Dit is een toespeling op het oudtestamentische verhaal van het brandende braambos dat Mozes in de woestijn heeft mogen zien. De vlammende struik, die echter niet geheel verbrandt, wordt beschouwd als een vooruitwijzing naar de geboorte van Christus.

Rialto Brug 
In de twaalfde eeuw werd op deze plaats de eerste houten brug over het kanaal gebouwd. In 1588 werd deze vervangen door een stenen brug. De brug is voorzien van twee rijen winkeltjes. Vanaf  de brug heeft men een mooi uitzicht op de paleizen met hun veel kleurige meerpalen en op de gondeliers. Links van de brug, aan de overkant van Canal Grande,  staat het Palazzo dei Camerlenghi, het paleis van de schatkistbewaarders.

** Uw accommodatie   in VenetiŽ kunt U goed boeken via Hotels/Venice.  Er zijn 246 hotels online boekbaar. 
** Waarom zouden we voor onze accommodatie kiezen voor Booking?
*** U vindt bij Booking meer dan alleen hotels o.a.:
 Appartementen - Resorts  - Villa's  - Hostels  - Accommodaties met onsen - Bed & Breakfasts  - Pensions  - Motels  - Ryokans  -  Vakantieboerderijen  - Vakantieparken  - Campings  -  Botels  - Herbergen  -  Aparthotels  -  Vakantiehuizen  -  Lodges  - Accommodaties bij particulieren  -  Landhuizen  -  Luxe tenten  - Capsulehotels  -  Lovehotels  - Riads  - Luxe Chalets