PISA,
is een van de belangrijkste kunststeden. Pisa is in de 7e en 6e eeuw v.Chr.
gesticht als een Griekse kolonie. In de 5e eeuw
werd de stad ingenomen door de Etrusken. Pisa, Etruskisch woord voor mond, lag
in een moerasgebied aan de monding van de rivieren de Arno en de Serchio; naar overzicht regio
Toscane, zie ook eens
Vakantie in de
Maremma . Naar
Stedenlijst Italië. Naar
Regiokaart Italië. Naar uw accommodatie!
In de eerste eeuw n.Chr. werd Pisa een militaire kolonie. Augustus liet een haven, Portus
Pisanus, aanleggen. Voor de scheepvaart was Pisa dan ook belangrijk.
In de 10e eeuw begon zich een stedelijk leven te ontwikkelen. De vloot van Pisa wist bij
Palermo de Saracenen te verslaan. Ook werd deelgenomen aan de eerste kruistocht.
In deze tijd is er begonnen met de bouw van de dom, het grootste Romaanse
bouwwerk in Toscane. Twee eeuwen lang was er een grote bouwactiviteit. Er
verrezen kerken. particuliere paleizen en openbare gebouwen. Eind twaalfde eeuw
waren er veel interne conflicten. Pisanen kozen de kant van de Ghibellijnen,
aanhangers van de keizer. Ook de strijd met Genua en Lucca laaide weer op.
Tevens werd Florence een steeds grotere dreiging. Eind 13e eeuw werd de Pisaanse
vloot verslagen door die van Genua. Dat was een grote klap voor Pisa. Pisa's
grootste bloei en rijkdom liep ten einde. Veel uit deze tijd is bewaard
gebleven: Romaanse en deels gotische kerken; middeleeuwse paleizen en resten er
van; delen van middeleeuwse ommuring uit 1155.
In 1405 is Pisa verkocht aan Florence door de laatste eigen signore.
▲
De Pisanen sloten de poorten, maar na een langdurig beleg trokken de Florentijnen Pisa binnen. Onder de
Medici kreeg de stad weer allure, wat blijkt uit de
universiteit, stichting van de Ridders van S. Stefano en paleizen in Florentijnse
stijl.
Domcomplex ▲
Omvat de dom, het baptisterium of doopkerk, de "scheve" toren of
campanile en het camposanto of begraafplaats.
Drie eeuwen is er aan het complex
gewerkt. De eenheid van het geheel komt door: -gebruik van het zelfde materiaal,
nl carraramarmer. -terugkeer van de zelfde elementen: dwerggalerijen en hoge blinde bogen
in de onderste zones.
Duomo
Santa Maria Assunta ▲
”Zes grote, zwaar beladen schepen vielen hun in handen”, luidt de inscriptie in
de voorgevel, ter herinnering aan de overwinning van de vloot van Pisa tegen de
Saracenen in 1063 bij Palermo.
Deze buit vormde de basis voor de bouw van de
dom. Ook de architecten zijn op de voorgevel vermeld: Buschetus en Rainaldus.
Nog in hetzelfde jaar begon Buschetus met de bouw van de kathedraal in de vorm
van een Latijns kruis met vijf schepen in het middenschip, drie in de dwarsbeuk
en een ovale koepel. Een paar jaar na de wijding in 1118 werd het middenschip
van de kerk aan de westkant door de tweede architect Rainaldus met drie traveeën
verlengd en van een nieuwe gevel voorzien. In de drie portalen wordt de
benedenverdieping geordend door blindbogen, die op hele zuilen rusten die iets
verder naar voren steken dan de pilasters. Daarboven springt de gevel terug,
waardoor er ruimte ontstaat voor de dwerggalerijen. Opvallend zijn de dicht bij
elkaar geplaatste zuilen, de klassieke elementen aan de profielen en
kroonlijsten en de incrustaties, die op edelstenen lijken, uit verschillende
kleuren marmer. De daklijst van het zijschip volgt de stijgende lijn van de
tweede galerijverdieping, die in de topgevel tot het Mariastandbeeld wordt
doorgevoerd.
Benedenverdieping ▲
Op de benedenverdieping is duidelijk het decoratiesysteem van het hele gebouw
-stroken marmer en blindbogen met ingezette ruiten- zichtbaar. Buschetus verbond
de oostelijke bouwkunst met Grieks-Byzantijnse elementen, oriëntaalse
versieringen en met een van lisenen en blindbogen afgeleide decoratie uit
Ravenna of Lombardië. Zo ontstond de stijl die bepalend werd voor de Italiaanse
Romantiek.
Bronzen deuren ▲
De dure bronzen deuren die ooit door Bonanus ontworpen waren, smolten bij een
brand in de dom in 1595. Uit het materiaal hiervan werden deuren met taferelen
uit het leven van Maria vervaardigd in de werkplaats van een Vlaming: Jean de
Boulogne, ook wel Giambologna (1529-1608) genoemd. Een op de Byzantijnse kunst
geïnspireerd mozaïek met de hemelvaart van Maria bekroont het timpaan van het
middenportaal.
Apsis van het hoofdkoor ▲
Een opvallende decoratie is het op de punt geplaatste blok, dat hier in Pisa
trapsgewijs naar binnen afloopt en aan de buitenkant door gekleurd marmer
benadrukt wordt. De kleurige, horizontale stroken die rond het hele gebouw
lopen, zijn op dezelfde architectonische manier geaccentueerd. Een speelse
tegenstelling daarmee vormt de incrustatie in verschillende kleuren. Het gaat
hierbij vooral om laatklassieke elementen uit de Oriënt, die waarschijnlijk via
het Arabische Sicilië werden ingevoerd.
Porta di San Ranieri, ca. 1180 brons, h ca. 500 cm: Bonanus Pisanus ▲
De vroegere hoofdingang van de dom Santa Maria Assunta was de Porta di San
Ranieri aan de oostkant van de zuidelijke dwarsbeuk, omdat deze dichter bij de
stad ligt dan het portaal aan de westkant. Van de vier deuren die de Pisaanse
beeldhouwer Bonanus voor de dom van zijn geboortestad ontwierp, is alleen deze
bewaard gebleven. Rond 1180 werden de twee deurpanelen volgens de cire
perdue-techniek gemaakt, in brons gegoten en vervolgens op een ander paneel
gemonteerd.
De
deuren zijn in vier grote en twintig kleine velden verdeeld (zie afbeelding en
tabel hieronder) en de omlijsting hiervan is voorzien van rozetten.
▲
Reliëfs met
gebeurtenissen uit de levens van Maria en Christus vullen de velden en deze zijn
tevens voorzien van inscripties, die telkens van links naar rechts zijn te
lezen. De voorstellingen beginnen linksonder met de 'Aankondiging' en eindigen
rechtsboven met de 'Dood van Maria'. Boven en onder completeren telkens twee
grotere reliëfs de deurpanelen: linksboven is de 'tronende Christus' te zien en
rechts de 'tronende Maria', omgeven door engelen. Op het onderste reliëfpaneel
zijn profeten te zien die onder palmbomen wandelen en discussiëren; zij staan
voor de verbinding tussen het Oude en het Nieuwe Testament en ze zijn
tegelijkertijd een klassiek motief. De twee deuren worden omlijst en
gedecoreerd door doorlopende 'koorden'. De deur van Bonanus is niet alleen de
oudste bronzen deur in Toscane en een van de vroegste met verhalende
afbeeldingen in Europa, maar ook het eerste grotere werk in de Pisaanse
reliëfkunst. De deur bekoort door de helderheid van de opbouw en de suggestieve
weergave van de handelende figuren. Op een neutrale achtergrond geeft Bonanus de
taferelen eenvoudig en verbazingwekkend plastisch weer. De kunst van het
terugbrengen tot het wezenlijke is net zo typerend voor deze kunstenaar als de
klassieke gewaden van de figuren en de door de wind gebogen palmen. De kennis
van Byzantijnse ivoorkunst mag bij Bonanus verondersteld worden. Door verhalende
elementen worden de tableaus levendig, zoals het tableau van Jozef die, gebukt
onder de vermoeienissen van de reis, vlucht naar Egypte. Waarschijnlijk was
Bonanus door Zuid-Italiaanse bronsgieters vertrouwd geraakt met de Byzantijnse
giettechniek. Vermoedelijk hebben de zogenaamde cofanetti als voorbeelden voor
de vormgeving gediend. Dit zijn doosjes van ivoor die werden gebruikt voor het
trans port van relieken uit de Oriënt.
▲
Tronende Christus met
zes aanbiddende engelen (linker deur). |
Hellevaart
van Christus |
Drie
vrouwen aan het graf van Christu |
Voetwassing |
Avondmaal |
Verzoeking van Christus |
Verheerlijking van
Christus |
Christus in de tempel |
Vlucht naar Egypte |
Aankondiging aan Maria |
Verzoeking |
Dialoog
tussen de profeten |
|
Tronende Maria met vier engelen (rechter deur) |
Hemelvaart van Christus |
Dood van Maria |
Gevangennamen van Christus |
Kruisiging van Christus |
Verrijzenis van Lazarus |
Intocht van Christus in Jeruzalem |
Kindermoord in Bethlehem |
Doop van Christus |
Geboorte van Christus |
De drie koningen na de zondeval |
Dialoog tussen de profeten |
|
Interieur
▲
Het interieur van de dom bestaat uit een mengsel van vroegchristelijke,
Byzantijnse en islamitische vormen en is overweldigend. De dom heeft vijf
schepen in het langschip en het koor, een drieschepige dwarsbeuk,
galerijen, bovenlichtbeuken en een vieringkoepel die op een octogonale
tamboer is gebouwd. De dom behoort tot de vroege monumentale gebouwen van
het middeleeuwse Italië. De zuilen met granieten schachten en de naar
klassieke voorbeelden vormgegeven kapitalen zorgen voor een gelijkmatig
ritme van de rondbogen; spolia zijn nauwelijks gebruikt. De
marmerincrustatie geeft een bijzonder accent. Donkere stroken van
verschillende dikten worden afgewisseld met contrasterende witte vlakken
en ornamentele medaillons, terwijl de kleuren van de galerijen en de bogen
van de zijschepen elkaar afwisselen. Met de medewerking van Cimabue, die
op een oorkonde wordt vermeld, ontstond in 1302 het gouden mozaïek van de
apsis - een 'Tronende Christus met Maria en Johannes'.
Het artistieke hoogtepunt is evenwel de marmeren kansel van Giovanni
Pisano. Het vergulde cassettenplafond van het middenschip is van Ferdinando
de'Medici na de brand van 1595.
Grafmonument
voor keizer Hendrik VII, 1315 marmer, Tino di Cameino (ca. 1280-1337)
Hendrik VII,
▲
die de Italiëpolitiek van de Hohenstaufens zou voortzetten
en op wie de Ghibellijnen hun hoop hadden gevestigd, was tijdens zijn reis
naar Rome om daar gekroond te worden, in de buurt van Siena volkomen
onverwacht gestorven aan malaria. De inwoners van Pisa lieten het lichaam
van de door hen zo vereerde jonge keizer in hun dom begraven en gaven Tino
di Camaiano de opdracht voor een grafmonument. Deze beeldhouwer, die in de
werkplaats van Giovanni Pisano was opgeleid, ontwierp een sarcofaag die op
consoles rust en waarop apostelen zijn afgebeeld. Daarop ligt de figuur
van de keizer in een door rondbogen gevormde blinde nis, die later door de
werkplaats van Ghirlandaio met engelen werd beschilderd.
Baptisterium
▲
Als een monumentale reliekhouder staat het baptisterium op het gazon. De
bouw begon in 1152 naar een ontwerp van Diotosalvi.
▲
De gotische wimbergen,
pinakels en de rijke figuurlijke versiering ontstonden vanaf 1260 onder
leiding van Nicola en Giovanni Pisano. In 1358 werd de Romaanse hoekige
koepel omgebouwd tot een pompoenvormige koepel. Het naar de dom gerichte
portaal was versierd met ranken, bladeren en prachtige rozetten. De in
reliëfcassetten, aan de linkerkant afgebeelde werkzaamheden van de mens in
de verschil- lende maanden en de discussiërende apostelen aan de
rechterkant stammen uit de 12e eeuw. In de traditie van de Byzantijnse
ivoorsnijkunst staan engelen en apostelen op de architraaf rond Christus,
Maria en Johannes. Het origineel van 'Maria met kind' van Giovanni Pisano
in het boogveld uit 1295 bevindt zich in het Camposanto.
Interieur
▲
Het interieur van het baptisterium is een harmonische, contemplatieve
ruimte met een uitstekende akoestiek.
Zuilen en pijlers wisselen elkaar
ritmisch af en bakenen de centrale ruimte van de hoge omgang, af.
Opvallend hoge arcadebogen leiden de blik naar de galerijverdieping en
naar het gewelf, dat in de eigenlijke betekenis van het woord niet echt
een koepel is. Net als in het Romeinse pantheon had de punt tot aan het
einde van de 14e eeuw een opening waar- door de hemel te zien was. Direct
daaronder neemt de octogonale doopvont met marmerintarsia, rozetten en
figuurlijke decoraties de centrale plaats in het baptisterium in. Deze
doopvont werd in 1246 vervaardigd door Guido Begarelli uit Como. Daarnaast
is de oudere kansel van Nicola Pisano te zien, die in 1260 werd voltooid
en daarmee de eerste vrijstaande kansel was.
Campanile
▲
Zoals te lezen valt in de inscriptie naast het portaal ontstond de
campanile als derde bouwwerk van het heilige gebied in 1174 op de kalender
van Pisa - dat wil zeggen in 1173, omdat het nieuwe jaar in Pisa reeds
begon met de verkondiging aan Maria op 25 maart.
Architect was Bonanus of,
volgens nieuw onderzoek, Gherardo di Gherardo. op een houten fundament
werden in 1185 de eerste drie verdiepingen gebouwd. Vervolgens trad er een
bouwpauze in, ofwel omdat de architect naar een ander bouwwerk werd
geroepen, ofwel omdat de alluviale grond al meegaf. In 1275 was de
verzakking al 17 cm. Giovanni di Simone nam de leiding bij de bouw over en
probeerde bij het bouwen van de volgende verdiepingen door middel van
zuilen die in hoogte verschillen een evenwicht in niveau te krijgen -
daarom zijn de zuilen aan de zuidkant hoger dan die aan de noordkant. Ook
hij kon echter het werk niet voltooien; in de voor Pisa noodlottige Slag
van Meloria tegen Genua kwam Glovanni di Simone in 1284 om op zee. Pas in
1350 werd het zevende compenserende vlak gebouwd door Tommaso Pisano; hij
voltooide de toren met de klokkenverdieping. Sindsdien is de hellingshoek
steeds groter geworden. Galilei zou aan de hand hiervan de valwet hebben
onderzocht. Ook zonder de dramatisch hellende positie, waarvan de
voortgang nu is gestopt, is de campanile in vergelijking met de hoekige
Toscaanse klokkentorens iets bijzonders. De ronde basis is een grote
cilinder met een lege kern, die wordt omhuld door een lichte, elegante
mantel van zuilen. De blindbogen en halfzuilen op de benedenverdieping die
met ruiten versierd zijn en de gelijkmatig gevormde ronde zuilenloggia's
op de overige verdiepingen benadrukken de verwantschap met het
baptisterium en de dom. Elk van de acht verdiepingen is door een sterk
naar voren springende lijst van de andere gescheiden. Alleen de
klokkenstoel met zijn slankere structuur en nissen onderbreekt de
gelijkvormige opbouw van de toren. Bij nauw- keurige beschouwing valt de
als correctie bedoelde contrahelling op.
De hoogte van de toren is aan de noordkant 54.80m en aan de zuidkant
55.65m. Laat men an de noordkant een steentje van boven vallen dan komt
dat ca 4.5m van de toren in het gras.
Camposanto
▲
Zeer bijzonder is het complex dat aan de noordelijke stadsmuur aan de
Campo del Miracoli ligt.
Al in de vroege Middeleeuwen was er op deze plek
een begraafplaats. Toen echter -zo luidt het verhaal- op aandringen van
aartsbisschop Ubaldo del Lanfranchi, na zijn kruistocht in 1202, vijftig
scheepsladingen aarde van de berg Golgatha naar Pisa werden gebracht, was
herinrichting noodzakelijk. De bevolking wilde in die tijd in 'heilige
aarde' op een camposanto, een heilig veld, begraven worden. In 1278 begon
de architect Giovanni di Simone, die toen ook werkzaam was aan de toren,
aan het project van een kerkhof met rondlopende, overdekte omgangen in de
vorm van een langgerekte kruisgang en een binnenhof met een gazon. De
buitenkant van het complex is eenvoudig vormgegeven en heeft regelmatige,
hoge, blinde arcaden. Ook de ingang is tamelijk onopvallend. Alleen het
bekroonde, fijn bewerkte baldakijn trekt de aandacht. Dit laatgotische
stuk omvat een beeldengroep van Maria en heiligen en de stichter van dit
tabernakel beeldhouwwerk, Pietro Galamcorti, uit het midden van de 14e
eeuw.
Binnenhof
▲
De binnenhof van de Camposanto straalt plechtige rust uit. De tuin is ruim
opgezet; hij is 126 m lang en 52 m breed.
De regelmatige arcaden van de
omgang werden aantoonbaar in de late 14e eeuw van rijk maaswerk voorzien,
waardoor de blik op de vierkante binnenhof valt. in de 14e en de 15e eeuw
werden de wanden van het kerkhof met fresco cyclus beschilderd, die de
'Triomf van de dood', het 'Laatste oordeel' en verhalen uit het Oude
Testament als onderwerp hebben. Tot in de 18e eeuw werden de burgers van
Pisa in de Camposanto begraven - daarvan getuigen meer dan 600 in de bodem
geplaatste grafzerken en hergebruikte Romeinse sarcofagen, die in de
Middeleeuwen rond de dom stonden en nu langs de wanden staan opgesteld. De
aartsbisschop van Pisa vindt tot op heden hier zijn laatste rustplaats.
Sinopia's
▲
Toen bij bombardementen op Pisa in de zomer van 1944 een smeulende brand
werd geblust, liepen de wandschilderingen door het gesmolten,lood dat
langs de wanden naar beneden gelopen was, onherstelbare schade op.
De tekeningen, die bij de restauratie gered en blootgelegd werden, zijn
intussen in het Musco delle Sinopie tegenover het baptisterium
tentoongesteld.
De belangrijkste
fresco's zijn: de triomf van de dood, het laatste oordeel en de hel. De
sinopia's zijn in een eigen museum ondergebracht. Dit museum is gevestigd in het
vroegere Ospidale di Santa Chiara en ligt aan de zuidzijde van het plein, Piazza
del Duomo of ook genoemd Piazza dei Miracoli.
Santa Maria della Spina ▲
Is een prachtig gotisch-Pisaans bouwwerk. Ligt aan de oever van de Arno.
Gevelspitsen en nissen met beelden overheersen de façade. Aan de zuidzijde zijn
ook nissen met beelden, Christus en de apostelen, te zien.
Piazza dei Cavalieri
▲
Dit plein ligt in het historische centrum van Pisa. Een militaire. Cavalieri
di Santo Stefano, orde streed
tegen de heidenen, vandaar de naam.
Het Palazzo dei Cavalieri heeft een façade die geheel bedekt is met fresco's.
In de nissen staan bustes van groothertogen van Toscane. De façade van de Santo
Stefano is bekleed met wit marmer.
Aan de kaden van de Arno ligt het Museo Nazionale di San Matteo.
▲
Het is gevestigd in een 15e eeuws klooster. Men ziet er beeldhouwwerken, schilderijen en
keramiek o.a. uit de 13e - 15e eeuw. De kaden van de Arno, De Lungarno, zijn een
bezoek waard, vooral tegen de avond als het licht van de zon weerspiegeld in de
ramen van de vele mooie gebouwen.
Specialiteiten Cece, jonge paling. met knoflook , chianti afkomstig van de heuvels om Pisa.
Kunstnijverheid Albasten voorwerpen.
APT PISA:
via Pietro Nenni 24 56124 Pisa. -
tel. 050929777, fax. 050929764. -
email:
info@pisa.turismo.toscana.it
Omgeving
San Piero a Grado
Deze uit de 11e eeuw stammende Romaanse kerk staat 5km ri. Marina di Pisa. De
facade is opgebouwd uit witte en zwarte tufsteen. Het middenschip bestaat uit
drie schepen die door zuilen worden gescheiden. Op de muren van het middenschip
bevinden zich fresco's. Zie aldaar
Viareggio
▲
Ligt 20 km noordwestelijk van Pisa. Er zijn mooie stranden en veel
recreatiemogelijkheden.
Certosa ▲
Dit kartuizerklooster ligt in de gemeente Calci, 14
km noordoostelijk van Pisa, in het gebied van de Monte Pisano. Is op maandag gesloten. Het
is een indrukwekkend complex barokke gebouwen, bestaande uit een kerk, een
klooster, een herberg en monnikencellen. De monnikencellen zijn
gegroepeerd rondom het klooster dat op de binnenplaats een schilderachtige
schaalfontein heeft versierd met dolfijnen en een engel
Collodi zie ook bij
Pistoia
▲
Als men voor
Pescia linksaf gaat komt men in Collodi. Om Villa Garzoni ligt een barok tuin
vol waterwerken. Een standbeeld herinnert aan Collodi een pseudoniem voor Carlo
Lorenzini, de schrijver van Pinochio. Het Pinoccchio-park heeft de vorm van en labyrint
en ligt aan de oever van de Pescia. Geopend: dagelijks 8.30 uur tot
zonsondergang. 9000 L. De tuin is geopend van 9 - 19 uur.
E-mail: info@collodi.turismo.toscana.it
Internet ▲
Comune.pisa.it
-
Gemeente
Pisa
www.mediasoft.it -
Klik links op Piazze d Italia, dan op
Medioevali en bij Pisa op Piazza
del Duomo
Greatbuildings.Cathedral
-
Kathedraal
van Pisa
Etruskische
kust -
Een
boeiende streek tussen Livorno en Piombino
|